zondag 19 februari 2012

Waar het allemaal begon: Schijtsterretje

Schijtsterretje

‘Kent u dat wel? Gaat u onderweg met uw auto en zomaar floep een sterretje in het raam! Het is dan heel belangrijk dat u dit sterretje snel repareert, anders wordt het sterretje een grote scheur! Dan moet u het hele raam vervangen en dat is duur. Wees  er bijtijds bij en laat het sterretje door Carglass repareren. En bent u verzekerd dan is reparatie in de meeste gevallen gratis!’
Vooral dat laatste, daar wordt ik echt helemaal psychopathisch van. ‘Bent u verzekerd, dan is het in de meeste gevallen gratis!’ Dan wil ik nog niet eens beginnen over het sterretje dat een grote scheur kan worden en dat in voorgaande spotjes door een anaalgefixeerd koorknaapje gebracht werd op een manier dat het leek alsof hij al voorover gebogen over de motorkap van een auto lag om genomen te worden door de lokale bedrijfsleider.
‘Kijk jongen, zal ik van jou sterretje eens een hele grote scheur maken, gnagnagna.’
Maar sinds wanneer zijn zaken wanneer je verzekerd bent gratis? Premies kosten dus niets? Dat ik mijn hele leven krom moet liggen om me uit voorzorg te verzekeren tegen waterschade, stormschade, botsautoschade, huwelijksschade, inboedelschade, schadeschade, tennisarmschade, zorgschade, rechtsschade, kinderopvoedingsproblematiekschade is alleen maar een duistere hobby? Die verzekeringen heb je voor de vorm, de reparaties aan huis, boot, hond, vrouw zijn gratis, kost geen drol, helemaal niets? De maandelijkse geldbedragen zijn dus alleen maar giften ter meerdere eer en glorie van de AEX-index?
‘Nee, meneer, bij ons bent u goed verzekerd hoor. Alle reparaties zijn gratis en ondertussen draagt u uw steentje bij aan de groei van een maatschappelijk verantwoorde multinational. Wij zorgen ervoor dat uw geld goed terecht komt en dat de beleggingswinsten op de juiste plaats terechtkomen, zodat u voor altijd verzekerd blijft van kostenloze handelingen!’
NOT! Ik kan al niet eens normaal dood gaan zonder dat ik mij scheel moet betalen aan een grafkist met zijden bekleding, zodat ik vervolgens rustig wegrot in  het niets! Zelfs voor de ligplaats moet al na een bepaalde periode huur betaald worden en ook daarvoor kan een mens zich bijverzekeren.
‘Maar, meneer, stel u nu voor dat over 100 jaar uw achterkleinkinderen uw graf willen bezoeken.’
Koop je een huis moet je een opstalverzekering hebben voor het geval de boel door een aardbeving of bosbrand tot aan de fundamenten ineenstort, want dan kan je het weer herbouwen. Ik heb verdomme het huis gekocht! Als ik er een paddenstoel van wil maken en die vervolgens met zonnebloemolie in de fik wil steken is dat mijn eigen zaak! Het is mijn eigendom! En als ik dan van de stress van het verzekeren ziek wordt moet ik me weer bijverzekeren, omdat verzekeringsstress niet binnen het pakket van vergoedingen valt!
Dus Carglass-meneer, hoezo GRATIS??? Weet je wat pas gratis is? Als ik diezelfde meneer tegenkom en dan op zoek ga naar zijn sterretje. Dan zal ik die met zijn eigen HPX2 hars repareren, zodat hij voortaan voorovergebogen over het toilet zijn lichamelijke afvalstoffen naar buiten moet werken. Dan zal hij weten wat het betekent om ‘poep’ te praten. Daarna gaan we naar de bedenker van de spotjes om hem te laten zien wat het betekent als je sterretje een scheur wordt. Met die scheur kan hij dan naar zijn zorgverzekering en rustig vragen: ‘maar als ik verzekerd ben is reparatie toch gratis?’
Agressiviteit is niet bepaald één van mijn kenmerken, maar als dit soort spotjes voorbij komen gaan er haren overeind staan waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. Bijna express wil ik dan een steentje tegen de voorruit van mijn auto gooien, zodat er een mooi verleidelijk sterretje ontstaat, dan naar een parkeerplaats bij een willekeurige supermarkt rijden op een dag dat ze net bezig zijn te vertellen dat reparatie gratis is en dat ze dat wel even voor u willen doen. Dan ga ik net zo lang wachten tot ik de aandacht heb getrokken en op het moment dat ik ze met opgewonden oogjes naar de auto toe zie lopen met in hun hoofd enkel de gedachte ‘kijk, een sterretje, wat een mooi sterretje, zie jij dat sterretje ook? Wat een prachtig mooi sterretje!’ dan geef ik gas en zorg ik dat het sterretje een hemelsbrede scheur wordt.
Regelmatig vraag ik me af wie dit soort tergende commerciële uitingen bedenkt. Zijn die mensen ooit misbruikt in een ver verleden en doen ze nu aan post-traumatische stress therapie door hun ondergedrukte gevoelens te botvieren op autoramen? Beetje met het idee van: ‘was ik vroeger maar op tijd gratis gerepareerd, dan was mijn sterretje geen scheur geworden.’ Of zijn het ex-psychiatrische patiënten die jarenlang met pleinvrees in een hokje van twee bij twee hebben gezeten met één raam dat toevallig net in een hoekje gebarsten was, doordat de plaatselijke zeemeeuw gedesoriënteerd links in plaats van rechts vloog? ‘Gaatje moet dicht! Gaatje moet dicht! Help, gaatje moet dicht! Buitenwereld komt binnen! Help!’
En de wel door de verzekering vergoede therapeut raadde hem aan om ramen te gaan reparen om zo met zijn angst voor het grote boze buiten om te leren gaan. Na enkele jaren knutselen, kleien, tekenen kon hij eindelijk aan de slag bij een reclamebureau dat grossierde in sterretjes.
En dat is dan allemaal nog niet het ergste, het is tenslotte ook een kind van iemand en beïnvloed door zijn omgeving, zijn ouders, zijn school, zijn kerk, zijn sportvereniging met knuffelige trainer/coach. Zo iemand moet ook zijn eigen problemen door worstelen. Maar de vraag blijft dan: Waarom? Waarom had hij het in godsnaam niet gewoon kunnen houden op een sterretje reparen voordat het een scheur wordt? Waarom moet die toevoeging gratis erbij? Waarom? HET IS NIET GRATIS ALS JE AL JAREN PREMIE BETAALD!

Zo, dat ben ik tenminste even kwijt

2 opmerkingen:

  1. Grijnzzzzzz......
    Zalig relaas, om je te bescheuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hhahahhaahhahahahhaha whoehahhahaha zo gooit ut r maar uit, tering wat een ge-ouwedoos zeg, je lijkt mij wel

    BeantwoordenVerwijderen