dinsdag 4 september 2012

Politiekigheidjes: compromissenland

 Het heeft even geduurd en ik raakte danig in verwarring door allerlei paaltjes langs mijn reisroutes met plastic zakkies er om heen of vakkundig afgeplakt, maar eindelijk ben ik eruit. Na de initiële gedachtenkronkel (hoe ziek kan je zijn) ‘goh, wat leuk, cadeautjes omdat ik wegenbelasting betaal ‘ viel het kwartje.

 De maximumsnelheid wordt verhoogd en wel in typisch Nederlandse compromisstijl. Bij vlagen briljant te noemen. Partij A (en een deel van het volk) roept: ‘We moeten de snelheid verhogen naar 130! Da’s beter voor de doorstroming!’ Partij B roept: ‘Ben je belazerd? Dat gaat ten koste van de lieveheersbeestjes en de overstekende naaktslakken in den Hollandsen zomermoesson!’ Partij C: ‘Maar door ’t lawaaaaaai gaat de verkooppries van mien huus naar benee, dus ’t mot niet te gek word’n nou?’

 En aldus geschiede. De bordjes werden onthuld. De verhoging naar 130 km/u een feit na een prachtige doorstroomtestperiode op trajecten in niemandsland (representatieve steekproef Steenwijk-Heerenveen…).  En nu mogen we ons gelukkig prijzen dat de doorstroming verbeterd is zonder dat er ongevraagd geplette stukjes fauna onder den auto verdwijnen en zonder dat de buurman met ’t prachtige koopboerderientien zien waarde ziet verdwijnen als den spreekwoordelijken sneeuw voor den zon.

 Hoe zit het dan? Welnu, we hebben stukjes met 130 km/u, stukjes 120 km/u en nieuwe stukjes met 100 km/u. Afgewisseld met stukjes 90 km/u (wegwerkdinkies), stukjes 70 km/u en af en toe de varianten 120 km/u tussen 6 – 19 uur en 130 km/u tussen 19 – 6 uur.

 Laten we hier nu wat Einsteiniaanse relativiteitsgedachtengangen en semi-wetenschappelijke calculaties op los komen we op twee varianten:
-bij bovengenoemde getallen een verlaging van de gemiddelde snelheid op ’s Heeren wegen naar   ca. 90 km/u (politionele boetecorrecties meegenomen).
-Laten we de 90 km/u stukjes en de 70 km/u stukjes weg (werkzaamheden en ringeloren) komen we op een ca. 120 km/u wat een verhoging/verlaging van net niets betekent.

 Partij A koketteert er vrolijk op los: ‘Zie we hebben de doorstroming verbeterd door verhoging van de maximumsnelheid!’
Partij B blij: ‘gemiddeld hebben we een verlaging bereikt waardoor de naaktslakkenpopulatie na decennia eindelijk weer aan kan groeien!’
Partij C: ‘Mien huus is toch in waarde daalt door die lillijke gluudswallen. Maar ik heur ’t net, dus dat skeelt nou?’ 

 Iedereen blij, het volk gediend. En de verkeersveiligheid omhoog , omdat den automobilist een stukje alerter moet worden. Bordje 130! Gas! Drie kilometer later bordje 130 tussen 19-6 uur! Remmuh. Twee kilometer later, gas, weer 130! Ships, vijf kilometer later ‘remmuhhhh’ 100 km (yep, op/afritding dus effuh oplettuh hè). Drie kilometer later 120 tussen 6 – 19 uur (kwestie van perceptie: als ik omgekeerd leef lees ik tussen 19 – 6 uur en mag ik knallen, alleen het CJIB heeft geen perceptie). Even goed kijken, bordje autoweg, aha, 100 kilometertjes. Fuck de bevers! Wegwerkzaamheden. Terug naar 90 dus remmuh. Twintig kilometer later, daar issie weer 130! Gas! O jee, even kijken of er zeker weten niet staat tussen 19 - 6 uur. Nope, ik mag los, trappuh! Met een euforisch gevoel mag ik dit zeker anderhalve kilometer volhouden. Dan moet ik zwaar in de ankers, want ik nader de ring ener bebouwde kom.  

 Zo zie je maar dat er in een democratische rechtsstaat ondanks politieke voorkeuren toch aan ieder gedacht wordt. En ik voel me gewoon vet scherp, concentratie super! En die botsingen om mij heen komen in ieder geval niet door mij. Als ze nu ook nog stapelweilanden gaan uitvinden zijn de biologische boeren gered en kan ’t koevolk rustig wandelen zonder dat ze bedreigd worden door de groeiende wereldbevolking. Utopia is on it’s way!

2 opmerkingen:

  1. Hahahahahahaha!!!! Klinkt als een leuke autorace;-) Maar ik neem geloof ik in de toekomst toch maar liever de B-wegen;-)
    En de polletiek? Die mag onder het asfalt!

    BeantwoordenVerwijderen